직관과 창의력 동원해 더 큰 그림을 보라
직관과 창의력 동원해 더 큰 그림을 보라
  • 임채곤 바이탈경영대학원 대표
  • 승인 2017.02.03 18:14
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Understand Strategic Thinking

In today’s complex world, you need to be able to look beyond your daily tasks to create opportunities for the future. Learn how to use strategic thinking to examine your environment from a broad perspective?and take actions that support your organization’s goals.

전략적 사고를 이해하라
오늘날과 같이 복잡한 세상에서 미래의 기회를 창출하려면 현재 상황 너머에 있는 것을 바라 볼 줄 알아야 한다. 전략적 사고를 통해 폭넓은 관점에서 상황을 바라보는 방법을 배우자. 그리고 조직 목표 달성에 부합하는 행동을 해야 한다.

1. What is strategic thinking?
As a manager, you have many responsibilities, including planning, executing, and leading your team. But to bring the most value to your organization?and advance your own career?you also need to be able to think strategically. 

1. 전략적 사고란?
리더는 계획을 수립하고, 실행하며, 팀을 이끄는 일 등등의 많은 책임을 갖고 있다. 그러나 조직에 가장 큰 도움을 주기 위해, 자신의 경력 개발에 도움이 되기 위해서는, 전략적으로 사고할 줄 알아야 한다.

Strategic thinking is the ability to analyze opportunities and problems from a broad perspective. It involves continually assessing your organization and industry?and applying your insights to achieve competitive advantage. Through strategic thinking, you visualize what might or could be for your organization, given the ever-changing context in which it operates. And you use your awareness of the big picture to inform your on-the-job choices.

전략적 사고란 넓은 관점에서 기회나 문제점들을 분석할 줄 안다는 것이다. 지속적으로 자신의 조직이나 산업을 점검하고, 그 분석을 통해 깨달은 것을 적용해 유익을 만들어 내는 것도 이 능력에 속한다. 전략적 사고를 함으로써, 만약 상시 변화가 가능한 여건이라면, 조직에 유익한 것들, 가능한 것들이 무엇인지를 가시화해 낸다. 그리고 파악한 큰 그림을 앞으로의 업무 방향 선택에서도 적용한다.

When you think strategically, you:

* Lift your head above your day-to-day work and pay attention to the larger environment in which you’re operating.
* Ask questions and challenge assumptions about how things work in your organization and industry.
* Gather complex, sometimes ambiguous data and interpret it.
* Exercise intuition and creativity to formulate a vision of where your organization should be heading.
* Use the insights gained to make smart choices and select appropriate courses of action.
You do all of these things with an eye toward generating the best possible results tomorrow?using the opportunities presented to you today.

전략적 사고를 하면, 
* 당장의 현안에서 눈을 돌려 그것을 둘러싸고 있는 더 큰 그림을 본다.
* 회사와 산업에서 진행되는 사항들에 대해 의문을 가지며, 기존의 시각에 대해 도전을 한다.
* 복잡하고, 때로는 모호 하기도 한 데이터를 수집하여 분석한다.
* 회사가 나아가야 할 바를 명확하게 하기 위해 직관과 창의력을 동원한다.
* 축적된 통찰력을 바탕으로 현명한 선택을 하며, 적절한 집행과정을 선정한다.
오늘 자기에게 주어진 기회를 활용해 가능한 최선의 미래 결과를 창출하겠다는 관점으로 이 모든 일들을 수행한다.

EDITOR'S CHO
2. Why is strategic thinking important?
In today’s highly competitive and fast-changing world, a narrow focus on daily tasks can create short-term accomplishments?but fail to position an organization for long-term success.
The benefits you reap when you and others think strategically:
* You improve your organization’s ability to adapt to shifting conditions and demands.
* You prepare your team to respond quickly to take advantage of emerging trends?or to minimize the damage caused by unforeseen events.
* You learn to use resources effectively and avoid costly mistakes.
* You apply your insights to help your organization differentiate itself from your competitors.

2. 전략적 사고가 왜 중요한가?
요즘처럼 경쟁이 극심하고 빠르게 변화하는 세상에서는, 당면한 문제에 집착 하다 보면 단기간의 성과는 내겠지만, 장기적으로 전망이 있는 회사로 만드는 데 실패할 수 있다.
전략적으로 사고할 때 얻게 되는 혜택:
* 회사가 변화하는 여건과 필요에 부응할 수 있도록 회사의 적응 능력을 높인다.
* 새로운 트렌드를 유리하게 이용하거나, 혹은 예상치 못한 일들로 말미암은 손해를 최소화 하는 데 재빠르게 반응할 수 있도록 팀을 준비 시킨다.
* 재원을 효과적으로 활용하며, 치명적인 실수는 피하는 걸 배운다.
* 통찰력을 적용해 회사가 경쟁자들과 차별화 될 수 있게끔 도움을 준다.

Organizations that don’t make strategic thinking a priority run the risk of becoming obsolete. Unless you continually reevaluate your environment and plan for an unknown future, you are destined to remain stuck in the past?while your competitors move forward. Through strategic thinking, you lead your organization in identifying bold new opportunities for lasting success.
전략적 사고를 우선시 하지 않는 회사는 시류에 뒤쳐질 위험을 안고 있다. 지속적으로 자신들이 처한 환경을 재검토하고 불확실한 미래를 계획하지 않으면, 과거에 갇혀 있을 수 밖에 없다. 경쟁자들은 앞으로 나아가고 있는데도 말이다. 전략적 사고를 함으로써, 회사가 지속적 성공을 위한 획기적이고 새로운 기회들을 찾아내는 일을 당신이 선도할 수 있다.

3. Strategic thinking versus strategic planning
Strategic thinking and strategic planning work together to ensure organizational success. Through strategic thinking, managers identify emerging opportunities. These insights then feed into a robust strategic planning process. In this way, the combination of strategic thinking and strategic planning helps you to envision the direction your organization should go?and then gets you there.

3. 전략적 사고와 전략 기획
전략적 사고와 전략 기획은 함께 가야 조직의 성공을 이룬다. 전략적 사고를 통해 리더들은 새롭게 부상하는 기회들을 찾아낸다. 이런 통찰력이 그 다음에는 굳건한 전략 기획 과정으로 전수된다. 이런 식으로, 전략적 사고와 전략 기획이 결합해 당신의 회사가 가야 할 방향을 모색하도록 도와준다. 그리고 마침내 거기에 도달시킨다.

4. Who needs to think strategically?

Senior executives aren’t the only ones who need to take a broad perspective on the cultural trends and business developments that shape your industry and customers’ needs. Everyone must know how to think strategically. Only then can an organization leverage the full range of creativity and knowledge embodied throughout its workforce.

4. 누가 전략적 사고를 해야 하나?
관련 산업과 소비자들의 요구를 형성하는 문화 트렌드와 사업 발전에 대해 폭넓은 관점을 갖는 것은 고위 임원들에게만 요구되는 일이 아니다. 누구나 전략적으로 사고할 줄 알아야 한다. 그래야만 어떤 한 조직 속에 집적되어 있는 창의성과 지식을 온전히 활용할 수 있다.

Strategic thinking is not something you do exclusively on your own. As a manager, it’s important for you to seek other people’s perspectives on critical and complex organizational issues. By doing so, you learn how the various parts of your organization operate, and you strengthen your knowledge of the enterprise as a whole. You also gain insight into the complex ramifications of even seemingly minor decisions. This insight, in turn, helps you make smarter, more strategic choices.

전략적 사고는 혼자 생각대로만 추진하는 것이 아니다. 리더로서, 중요하고도 복잡한 이슈들에 대해 다른 사람들의 견해를 들을 필요가 있다. 그렇게 함으로써, 회사 내의 다양한 조직들이 어떻게 운행되는 지를 알게 되며, 회사를 전체적으로 더 잘 파악하게 된다. 또한 사소한 결정처럼 보일지라도, 그로 말미암아 파생되는 복잡한 문제점들을 인식하게 된다. 그 통찰력으로 인해 당신은 더욱 지혜롭고도 전략적인 선택을 하게 된다.

For example, suppose you work in accounts receivable and want to overhaul your billing system. You know that the IT group, as well as all managers who generate bills, will be affected. You decide to ask others in the organization about how changing the billing system might impact them. Through conversations with people in the marketing department, you learn that your proposed changes will have significant consequences for the package design group. Why? All designs will now need to incorporate a larger bar code to accommodate changes in the billing-system technology. So you add steps to your planning process to solicit feedback from other departments on your proposed changes. You also realize that you need to include time for packaging redesign before launching the new billing system. 

예를 들어, 당신이 수금 업무를 하면서 회사의 대금 청구서 발행 방식을 전면 개정하려 한다고 하자. 당신은 청구서를 발행하는 리더들과 함께 IT 그룹이 영향을 받게 될 거라고 생각한다. 당신은 다른 부서들에도 청구서 발행 방법의 변화가 어떤 영향을 미칠 지를 문의해 본다.  마케팅 부서와의 대화를 통해 당신이 제안한 변화가 포장 디자인 부서에 굉장한 영향을 미친다는 걸 알게 된다. 왜냐하면, 새로운 청구서 발행 방식에 맞추려면 이제부터 디자인마다 더 큰 바코드가 찍혀야 하기 때문이다. 따라서 당신은 추진하려던 계획 일정에 당신의 제안에 대한 부서들의 피드백을 적극 청취하는 일을 첨가한다. 또한 새 방식을 채택하기 전에 포장 디자인을 새로 할 시간을 주어야 한다는 것도 깨닫는다.

When you broaden the conversation to include customers, vendors, industry colleagues, and others from outside your organization, you develop an even deeper understanding of strategic challenges and opportunities. You may want to join an industry association where you can exchange ideas with others in your field. 

그 같은 대화를 소비자, 대리점, 동종업자들, 그리고 회사 밖 사람들까지 확대하면, 당신은 전략적 도전과 기회들에 대해 더 많이 알게 된다. 같은 업계 사람들과 아이디어를 교환할 수 있는 어떤 협회에 가입할 수도 있다.

And look for opportunities to partner with your suppliers or customers on initiatives that serve your shared strategic interests. For example, a food product company has struggled to keep high-demand promotional items in stock on retailers’ shelves. You and your team are assigned the task of improving the flow of inventory from your warehouse to retailer stores.

공동의 전략적 이익에 부합하는 안건들에 대해 협력업체나 소비자들과 함께 연합할 기회들을 노릴 수도 있다. 예컨대 한 식품회사는 인기 있는 어떤 제품들이 소매점 진열대에 떨어지지 않고 계속 진열돼 있게 하기 위해 애 써 왔다. 당신 팀은 창고에서 매장까지 재고 물건이 더 원활하게 공급되게 할 임무를 맡았다.  

You approach one of the stores?a long-time customer?about collaborating on a pilot project to share real-time sales data. The customer is interested because the project will mean a more reliable supply of high-demand products.

당신은 오랜 고객인, 한 매장을 선정한 다음 실시간으로 판매 정보를 알려주기로 하는 테스트 프로젝트 협약을 맺는다. 그 같은 프로젝트는 잘 팔리는 제품의 안정적 공급을 보장하는 것이라서 매장에서도 관심을 갖게 된다.

5. Characteristics of strategic thinkers
Managers who think strategically demonstrate specific characteristics. The good news: You likely already possess many of these traits and can learn the ones you don’t naturally possess. And by being aware of your own gaps, you can make a point of including people on your team who have complementary strategic thinking skills.

5. 전략적으로 사고하는 사람들의 특징 
전략적으로 사고하는 리더들에게는 특정한 성향들이 있다. 희망적인 소식은: 당신은 이러한 특징들 중 많은 것들을 이미 가지고 있기 쉽다. 갖지 못한 것은 배울 수 있다. 그리고 자신의 부족함을 알게 됨으로써, 당신의 팀에서 자신을 보완할 전략적 사고력을 가진 사람을 포함하려는 노력을 할 수도 있다.

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Strategic versus conventional thinkers

Strategic thinkers are . . .
Conventional thinkers are . . .
Future-based: They anticipate change and look for opportunities that may arise.
Reactive: They rarely initiate ideas and wait to be told what to do or what actions to take.
Curious: They are interested in what is going on throughout their department, organization, industry, and the larger business environment.
Isolated: They typically work without input from others or without understanding others’ goals and objectives.
Long-term focus: They are willing to invest today to gain a better outcome tomorrow.
Short-term focus: They often do not consider the potential impact of an action on long-term goals.
Willing to take risks: They aren’t limited to past or current thinking and are willing to try new methods.
Cautious: They fear changing or challenging the status quo.
Able to prioritize: They do not equate being busy with being effective. They place a high value on projects with the potential for great impact and return.
Unable to prioritize: They often treat all tasks equally without regard to impact.
Nimble: They are able to adjust and modify their approaches.
Inflexible: They may be unwilling to alter their plans even when adjustments could yield a better return.
Life-long learner: They proactively seek knowledge and skills and are willing to teach others.
Satisfied: They normally are not interested in learning new things or methods, and are content with their current capabilities.
Creative: They consider unorthodox ideas
Predictable: They often stick with familiar paths.

Strategic versus conventional thinkers

전략적으로 사고하는 사람들은
관습적인 사고를 하는 사람들은
미래에 바탕을 둠: 변화를 예견하며 발생할 기회들을 기대함.
사건 발생 후 반응함: 아이디어를 먼저 내는 경우가 드물고, 어떤 행동이나 조치에 대한 지시를 기다림.
호기심을 가짐: 자신의 부서, 회사, 관련 산업, 전반적 비즈니스 환경에까지 관심을 가짐.

고립됨: 대체적으로 외부로부터의 정보 없이 또는 다른 사람들의 목표나 목적을 모른 채 일한다.

장기적 관점: 내일의 더 좋은 성과를 위해 오늘을 기꺼이 투자한다.
단기적 관점: 종종 지금 행동이 이후에 미칠 잠재적 영향을 간과한다.
위험감수: 과거나 현재 생각에 한정되지 않고 새로운 방법을 기꺼이 시도한다.
조심함: 변화 또는 현재 상태에 도전하는 것을 두려워한다.
우선순위를 가릴 줄 앎: 바쁜 것과 효율적인 것을 구분한다. 미래에 큰 영향력과 큰 보상이 따를 일들에 더 가치를 둔다.
우선순위를 가리지 못함: 종종 중요도에 상관없이 모든 일을 동등하게 여긴다.
자세가 민첩함: 문제 접근 방식을 수정하거나 바꿀 줄 안다.
유연성이 없음: 수정하면 더 좋은 결과를 얻는 경우에도 기존 플랜을 수정하지 않으려 할 수도 있다.
평생 학습 자세: 적극적으로 지식과 기술을 탐구하며 기꺼이 남에게 전수한다.
현재에 만족: 새로운 것이나 방식들을 배우는 데 관심이 없고, 자신의 현재 역량에 만족한다.
창의적임: 기존의 것에서 벗어난 아이디어를 궁리한다.
뻔 함: 흔히 익숙한 방식들에 집착한다. 

6. Three ways to improve your strategic thinking1
1) Constantly question your own opinions. Seek out information that contradicts your point of view?you’ll end up with a more nuanced and complete view of the situation.
2) Include people with diverse areas of expertise on your team. Their different thinking styles and bodies of knowledge will complement your own?and improve your work product.
3) Get out of the office. When you travel or do volunteer work, you test and challenge your worldview?and gain valuable new perspectives.

6. 전략적 사고를 향상시키기 위한 세가지 방안 
1) 자신의 견해에 대해 끊임없이 의문을 던져라. 당신의 관점에 배치되는 정보를 구하라. ?마침내 당신은 그 상황을 보다 잘 함축하고 있으면서 나무랄 데 없는 견해를 얻게 될 것이다.
2) 당신의 팀에 다양한 전문 식견을 가진 사람들을 포함시켜라. 그들의 이질적 사고 방식과 지식 체계가 당신의 부족을 메울 것이고, 그래서 당신의 업무실적을 증진 시킬 것이다.
3) 사무실을 벗어나라. 여행을 하거나 자원봉사를 하며, 당신은 자신의 세계관을 실험해 보거나 도전해 보는 것이다. 그 후에는 가치 있는 새 관점을 얻게 되는 것이다.

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이 내용은 하버드 경영대학원 기업교육 부문 한국측 파트너인 바이탈경영교육원에서 제공하는 것으로, Harvard ManageMentor 44개 과목 중 하나인 ‘전략적 사고(Strategic Thinking)’ 과목의 일부 내용입니다. 실제 온라인 과정에서는 상세한 내용과 아울러 이해도 테스트, 현업 적용도구, 적용사례 동영상, 적용연습 등이 있어서 현업에 쉽게 적용할 수 있도록 지원하고 있습니다. 홈페이지(www.vital.co.kr)를 방문하시면, 자세한 내용을 보실 수 있습니다. 

▲ 임채곤 바이탈경영대학원 대표

인사이트코리아, INSIGHTKOREA

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