• 서울
    B
    12℃
    미세먼지
  • 경기
    B
    10℃
    미세먼지
  • 인천
    B
    미세먼지
  • 광주
    H
    11℃
    미세먼지
  • 대전
    B
    미세먼지
  • 대구
    B
    미세먼지
  • 울산
    B
    미세먼지
  • 부산
    B
    미세먼지
  • 강원
    B
    미세먼지
  • 충북
    B
    미세먼지
  • 충남
    B
    미세먼지
  • 전북
    Y
    11℃
    미세먼지
  • 전남
    H
    11℃
    미세먼지
  • 경북
    Y
    12℃
    미세먼지
  • 경남
    H
    13℃
    미세먼지
  • 제주
    H
    13℃
    미세먼지
  • 세종
    B
    9℃
    미세먼지
최종편집2024-04-25 19:18 (목) 기사제보 구독신청
상호 관계와 트렌드를 파악하라
상호 관계와 트렌드를 파악하라
  • 임채곤 바이탈경영대학원 대표
  • 승인 2017.03.07 16:56
  • 댓글 0
이 기사를 공유합니다

Havard ManageMentor

Identify Relationships and Trends

When you understand the forces affecting your organization, you can make smart, strategic decisions. Learn how to identify the relationships and trends operating inside and outside your organization?and how to position your team for lasting success.

상호 관계와 트렌드를 파악하라

회사에 영향을 미치는 요인들을 이해할 때, 우리는 스마트하고 전략적인 의사결정을 할 수 있다. 내외적으로 회사에 영향을 미치고 있는 상호관계와 트렌드를 파악해 담당 조직이 지속적으로 성공할 수 있도록 대비하는 법을 배우자.

1. Look at the big picture
When you are a strategic thinker, you know the importance of looking at the big picture. You study the trends and drivers of change likely to affect your organization and unit?today and in the future. You know how the departments, functions, and people in your organization work together to achieve your overall vision and shared goals. You approach your work from a long-term perspective, rather than focusing only on the short-term implications of your actions. And you use your awareness of the big picture to help make smart, informed decisions.

1. 큰 그림을 봐라

전략적 사고를 하는 사람이면, 전체를 보는 것이 중요하다는 걸 알고 있다. 현재와 미래에 자기 회사와 사업부에 영향을 미칠 것으로 짐작되는 트렌드와 변화 유발요인들을 검토한다.

자기 회사 각 사업부와 직원들이 회사 전체의 비전과 공동 목표를 향해 어떻게 함께 일하는가를 알고 있다. 단기 성과에 집착하기 보다는 장기적 관점으로 업무에 접근한다. 큰 그림을 볼 줄 아는 능력이 있다면 스마트하고 탁월한 결정을 내리는데 도움을 준다.

To broaden your view? both within and outside of your organization:
* Continually seek opportunities to research the larger “ecosystem” in which your organization operates.
* Stay up to date on the issues and concerns of your industry, customers, and competitors as they relate to your job function.
* Make a point of understanding your organization’s and unit’s strategies.

회사 안팎으로 자신의 안목을 넓히기 위해서는:
* 회사가 속해 있는 보다 폭넓은 “생태계”를 연구할 기회를 계속 찾아라.
* 자기 업무에 연관이 있는 산업계, 고객, 경쟁사에 관한 이슈나 우려에 관한 최신 정보를 갖고 있으라.
* 회사와 사업부의 전략을 반드시 이해하라.

TOOL

2. Understand your industry, customers, and competitors
Your organization is influenced by and plays a part in larger cultural trends and business developments. When thinking strategically, you need to consider what’s going on both outside and inside your organization. That means staying current with industry trends, customers’ needs, and competitors’ moves. You can then begin to identify opportunities, generate valuable solutions to problems, and make truly strategic decisions for your organization and unit.

2. 관련산업, 고객, 경쟁사를 파악하라

회사는 업계의 주요 트렌드와 변화에 한편으로는 영향을 받으면서도 또한 그것에 영향을 주기도 한다. 전략적으로 생각한다면 회사의 내부적, 외부적으로 일어나는 현상들을 고려할 줄 알아야 한다.

이는 곧 업계의 흐름, 고객들의 요구, 경쟁자들의 움직임에 맞추어 간다는 뜻이다. 그런 다음에는 회사와 사업부에 유익한 기회를 찾아내고, 문제에 대한 가치 있는 해결책을 생각해 내며, 전략적 결정들을 내릴 수 있게 된다.

To assess developments outside your organization, ask these questions:
Industry. “What trends?in technology, governmental policy, natural resources, and other key forces shaping our industry?might have important implications for our organization?” You can stay on top of this information through reading a wide range of publications, talking with other informed professionals, and participating in trade and professional associations.
회사 밖의 변화를 파악하기 위해서는 다음 질문들을 던져 보자.
업계: 기술 변화, 정부 정책, 천연자원, 우리 업계를 좌우하는 그 밖의 주요 요인들 가운데 어떤 새로운 변수가 우리 회사에 큰 영향을 줄 수 있는가? 다양한 정보지를 읽고, 식견 있는 전문가들과 의견을 나누거나 업체 협회 등에 참여함으로써 이런 첨단 정보로 무장될 수 있다.

A manager at a food-products company learns from a trade journal that new legislation might require additional ingredients to be listed on product labels. The manager knows that if this legislation passes, the extra information could potentially overlap with some of the marketing copy on the labels. He meets with people in Marketing to develop a redesign that serves everyone’s needs. So his company is prepared for immediate compliance with the new legislation?should it pass?with minimal delay and disruption to the business.

예를 들어 어느 식품 회사의 경영자는 무역 정보지를 통해서, 개정될 새 규정에 따라 식품 라벨에 표시하는 식품 원재료에 앞으로는 몇 개가 더 추가 될 수도 있다는 걸 알게 된다. 그러한 규정이 통과되면, 라벨에 씌어질 추가 정보가 기존의 마케팅 카피 내용과 상당부분 중복된다는 걸 그는 알고 있다. 그는 마케팅 담당자를 만나서 모든 사람들의 니즈에 맞도록 디자인을 다시 하라고 했다. 따라서 그의 회사는 규정이 바뀌었을 때, 비즈니스의 지체와 지장이 최소화 되도록 신속하게 새 규정에 맞출 수 있게끔 대비를 한다.

Customers. Ask, “Who are our customers, and what do they value? How might their needs evolve in the future?” Customer surveys, focus groups, and social media can help you answer these questions.
고객: “누가 우리 고객이며, 그들은 무엇에 가치를 두고 있는가? 그들의 요구는 앞으로 어떻게 바뀌어 갈 것인가?”를 자문해 보자.  고객 여론조사, 포커스 그룹, 소셜 미디어가 그 해답을 얻는 데 도움을 줄 수 있다.

After surveying customers about their latest challenges, one manager at an industrial-gas supplier proposes that the company start providing consulting services on more efficient energy utilization. He wins approval for his idea, and the new service proves a hit?enabling the gas supplier to become a one-stop service for customers.
예를 들어 고객의 당면한 고충들을 조사해 본 뒤, 산업가스 공급업체의 어느 관리자는 회사가 보다 효율적인 에너지 사용에 관한 컨설팅을 제공할 것을 제안했다. 그의 제안이 받아들여졌고, 그 새로운 서비스로 인해 그 가스 공급업체는 고객들에게 원 스톱 서비스를 제공할 수 있게 되면서 그의 제안은 큰 성공작이 되었다.

Competitors. Ask, “Who are our current competitors, and what tactics are they using? How are we different from them? What strengths do they have that might prove a threat to us? What weaknesses might they have that we could exploit?” You can gain information about competing organizations by becoming their customer yourself, reading analysts’ reports, and networking with other professionals who are familiar with these firms.
경쟁자: “누가 우리의 경쟁자이며, 그들은 어떤 전략을 갖고 있는가? 우리는 그들과 어떤 차별성을 갖고 있는가? 그들은 우리에게 위협이 될 어떤 것들을 갖고 있는가?  그들에게는 우리가 이용할 수 있는 어떤 약점이 있을까?” 자문해 보자. 직접 경쟁자들의 고객이 되어 보거나, 분석가들의 분석자료를 읽거나, 그들을 잘 아는 다른 전문가들과 교류를 함으로써 경쟁자들에 관한 정보를 얻을 수 있다.

3. Understand your organization’s and unit’s strategies
To make smart decisions, you need to be aware of your organization’s and unit’s strategies. Learn about your organization’s strategy and how it affects your unit by talking with your boss and peer managers, examining annual reports and other publications, and paying close attention to announcements from top executives.

3. 회사와 사업부의 전략을 파악하라

현명한 결정을 내리려면, 자기 회사와 사업부의 전략을 알아야 한다. 상사나 동료 관리자들과 대화를 나누며, 연간 실적 보고서나 간행물들을 분석하며, 그리고 경영층의 발표 내용을 주목해 보면서 회사의 전략을 파악하자. 또 그것이 내 사업부에 어떤 영향을 미치는 지를 파악하자.

Sometimes the way in which executives allocate resources in your organization can suggest something about the high-level strategy. You might observe the organization is acquiring competing firms and conclude that its strategy involves eliminating rivals and growing its market share. You then use your understanding of this strategy to ensure that your group supports it.
경영자들이 회사 내에서 어떻게 자원을 분배하는 지가 회사의 중요 전략에 관한 암시가 되는 경우도 종종 있다. 회사가 경쟁사를 사들이는 것을 보고 회사의 전략이 경쟁자들을 제거하고 시장점유율을 높이는 것이라고 판단을 내릴 수도 있다. 그것을 이해함으로써 자신이 속한 부서가 그 전략에 도움이 되도록 할 수 있다.

With every important decision that you weigh, ask, “Will what I’m considering help my unit and organization carry out its strategy? Or will my proposed course of action make it more difficult for us to achieve our strategic goals?”
자신이 고려하는 모든 결정에 대해 ”지금 궁리하는 일이 우리 사업부와 회사가 전략을 실행하는 데 도움이 되는가? 아니면 내가 결정한 선택이 우리의 전략적 목표를 달성하는 데 걸림돌이 될 것인가”를 자문해 보자.

4. Gather other perspectives
Your role in your organization gives you a certain perspective on what goes on and how things work. When you deliberately invite people who work in other parts of the organization to share their views, you gain a broader view of your organization’s operations. By drawing on each other’s expertise, points of view, and insights, you and your peer managers improve your decisions and actions.

4. 다른 의견을 수렴하라

조직 내에서 나의 역할에 따라 우리는 어떤 상황이 전개되는 것에 대해 어떤 특정한 관점으로 인식하게 된다. 조직 내의 다른 파트에서 일하는 사람의 생각을 일부러 청해서 들으면, 조직 내의 보다 폭넓은 견해를 접할 수 있다. 각자가 가진 전문지식과, 견해와, 안목을 끌어냄으로써 자신과 동료 관리자들은 합력하여 자신이 내릴 결정과 조처를 더욱 향상되게 만들 수 있다.

5. Make connections
When you gather information from inside and outside your organization, you’ll start to see connections that you previously hadn’t noticed. Some of these associations won’t be obvious at first. This ability to spot relationships, patterns, and trends constitutes a hallmark of strategic thinking.

5. 서로간의 연결고리를 만들어라

회사 안팎으로부터 정보를 수집할 때, 이전에는 감지하지 못했던 연결고리를 깨닫게 될 것이다. 어떤 연결고리들은 처음에는 분명하게 보이지 않을 것이다. 정보간의 관계, 패턴, 트렌드를 집어내는 능력이 전략적 사고의 질을 보증한다.

You work in human resources, and you notice that the employees who leave your organization for other jobs increasingly tend to be those individuals with expertise in leading-edge software applications and familiarity with the latest code-writing practices. You examine how effectively you are using your most skilled employees as well as how your organization uses recognition and rewards to retain employees who possess unique skills.

예를 들어 자신은 인사부서에서 근무하는 데, 자기 회사에서 이직해 나가는 직원들이 갈수록 첨단 컴퓨터 응용 프로그램에 능숙하며 최신 컴퓨터 코드 사용에 익숙한 사람들이라는 것을 깨닫게 됐다. 따라서 회사가 그런 가장 재능 있는 직원들을 얼마나 효율적으로 활용하고 있으며, 그런 특별한 재능이 있는 사람들을 붙잡아 두기 위해 어떻게 인정해주고 보상해 주고 있는가를 검토하게 된다.

6. Clarify cause-and-effect relationships
When you examine patterns and trends, it’s easy to confuse correlation?when two behaviors tend to occur at the same time?with causality?when one behavior causes another. Just because your research shows a possible link between two trends doesn’t mean that the first is causing the second. The opposite could be true, or another unseen factor could be responsible. Distinguishing between causality and correlation is important because each can lead to very different conclusions?and actions.

6. 인과관계를 명확히 하라

패턴이나 트렌드를 분석할 때, 어떤 두 가지 활동이 서로 인과관계를 가지고 동시에 발생했을 때, 그 둘의 상관관계를 규명하는 게 혼란스러울 수 있다. 조사결과 두 사건이 서로 연관된 것으로 나타난다고 해서 처음 일어난 일이 나중에 일어난 일을 유발했다고 말할 수는 없다. 반대의 논리도 성립될 수 있고, 혹은 또 다른 보이지 않는 요인이 작용했을 수도 있다. 각각이 매우 다른 결론에 이르게 되기 때문에 사건들의 인과관계와 상관관계를 구별하는 게 중요하다

7. Focus on the whole?not the parts
It’s not enough for your team, no matter how talented, to work in isolation to achieve its goals. When you see the connections in your organization?and the impact that activity in one unit has on others?you can take coordinated action that benefits the firm as a whole.

7. 부분이 아닌, 전체에 초점을 맞춰라
아무리 재능이 있다 할지라도, 목표를 달성하려면 독단적 작업으로는 불충분하다. 회사내의 상호 유기적 관계를 생각한다면 -한 부서의 활동이 다른 부서에 미치는 영향? 회사 전체에 도움이 되는 협동적인 행동을 취할 수 있을 것이다.

이 내용은 하버드 경영대학원 기업교육 부문 한국측 파트너인 바이탈경영교육원에서 제공하는 것으로, Harvard ManageMentor 44개 과목 중 하나인 ‘전략적 사고(Strategic Thinking)’ 과목의 일부 내용입니다. 실제 온라인 과정에서는 더욱 자세한 내용과 아울러 이해도 테스트, 현업 적용도구, 적용사례 동영상, 적용연습 등이 있어서 현업에 쉽게 적용할 수 있도록 지원하고 있습니다. 홈페이지(www.vital.co.kr)를 방문하시면, 자세한 내용을 보실 수 있습니다. 

인사이트코리아, INSIGHTKOREA

댓글삭제
삭제한 댓글은 다시 복구할 수 없습니다.
그래도 삭제하시겠습니까?
댓글 0
댓글쓰기
계정을 선택하시면 로그인·계정인증을 통해
댓글을 남기실 수 있습니다.