• 서울
    B
    미세먼지
  • 경기
    B
    미세먼지
  • 인천
    B
    미세먼지
  • 광주
    B
    8℃
    미세먼지
  • 대전
    B
    미세먼지
  • 대구
    B
    12℃
    미세먼지
  • 울산
    B
    10℃
    미세먼지
  • 부산
    B
    미세먼지
  • 강원
    H
    11℃
    미세먼지
  • 충북
    H
    11℃
    미세먼지
  • 충남
    B
    미세먼지
  • 전북
    H
    11℃
    미세먼지
  • 전남
    B
    미세먼지
  • 경북
    B
    11℃
    미세먼지
  • 경남
    B
    미세먼지
  • 제주
    B
    미세먼지
  • 세종
    B
    10℃
    미세먼지
최종편집2024-04-24 18:21 (수) 기사제보 구독신청
행동은 말 이상의 결과를 가져온다
행동은 말 이상의 결과를 가져온다
  • 인사이트코리아
  • 승인 2015.06.23 11:05
  • 댓글 0
이 기사를 공유합니다

[하버드 매니지먼트]

행동은 말 이상의 결과를 가져온다

필요한 자원을 과소평가하지 말라

다른 부서로부터 필요한 협조를 이끌어내는 역량을 키우라

과제의 성공 여부가 어떻게 측정되는지 정확하게 알려주라

What would you do?
Jake recently became a manager of an Information Technology (IT) group. During the strategic planning process, senior management has identified its cost structure as a weakness that needs to be addressed for the company to remain competitive. Senior management has established a corresponding strategic objective: "Reduce costs 10% annually throughout the organization for the next three years."

이런 경우 어떻게 하시겠습니까?
정 팀장은 최근에 IT 팀의 팀장이 되었다. 전략기획 프로세스를 진행하는 과정에서, 경영진은 회사의 비용 구조가 취약하다고 판단하고, 경쟁력을 유지하기 위해서는 이 문제를 해결해야 한다고 결정했다. 이에 따라 경영진에서는 “향후 3년간 전사 차원에서 비용을 매년 10%씩 줄인다”는 전략 목표를 수립했다.

As part of the strategic planning process, senior management has asked units to find ways to support this top priority issue and propose other priority issues.

전략기획 프로세스의 한 부분으로, 경영진에서는 이 최우선 이슈를 지원할 방법과 다른 중요한 이슈가 있다면 제안할 것을 각 부서에 요청했다.

The first step is for Jake and his group to analyze external and internal information-for example, market segmentation (external) and core processes (internal). He and his team should then conduct a SWOT analysis to evaluate his group's strengths, weaknesses, opportunities, and threats. From these analyses, priority issues will emerge-in addition to the one that has been already delegated by senior management. Jake and his group will narrow the list of priority issues down to three or four and submit them to senior management for review. Once approved, Jake and his team will need to create high-level action plans that support each of the priority issues.
정 팀장과 IT 팀이 제일 먼저 해야 할 것은 시장 구조(외부)와 그리고 핵심 프로세스(내부)와 같은 내부와 외부의 정보를 분석한 다음, 팀의 강점, 약점, 기회, 그리고 위협을 평가하기 위해 SWOT 분석을 해야 할 것이다. 이러한 분석을 통해, 경영진에서 이미 부여한 이슈 외에 우선순위가 높은 이슈들이 드러날 것이다. 정 팀장과 팀원들은 이 이슈들 중 가장 중요한 이슈 3~4개를 선정해 경영진이 검토할 수 있도록 보고해야 한다. 경영진 승인을 받은 후에는 각 이슈 별로 실행계획을 수립해야 한다.
 
Strategy Execution
Actions mean more than words. That dictum applies to organizations as well as people. For a company, the "words" are the strategic plan, which lays out the company's mission, core competencies, and vision of how it will succeed. These words likely paint a compelling picture of how the company will grasp opportunities and vault over competitors.

전략 실행
행동은 말 이상의 것을 의미한다(Actions mean more than words). 이 격언은 사람뿐만이 아니라, 조직에도 적용된다. 회사의 경우 ‘말(words)’은 회사의 미션, 핵심 역량, 그리고 비전을 설명하는 전략적 계획이다. 이러한 말들은 회사가 어떻게 기회를 포착하고 경쟁자를 이길 것인가에 대해 호소력 있는 그림을 그리고 있다.

But the carefully crafted words of the strategic plan are relatively meaningless. Unless the plan is implemented well, the company will not realize its vision and succeed. Its actions, then, are the execution of its plan. Will the company do what it says it's going to do?

하지만 전략계획 속의 잘 다듬어진 말은 상대적으로 의미가 없다. 계획이 잘 실행되지 않는다면, 회사는 비전을 실현하고 성공하지 못할 것이기 때문이다. 회사의 행동은 전략 계획의 실행을 의미한다. 회사에서 하겠다고 말한 것을 실천하겠는가?

You and your peers determine the answer to that question. Whether the company succeeds is up to how well you execute. What can you do as a manager, team, and department to ensure that your company's actions match its words?

당신과 당신의 동료가 그 질문에 대한 답을 결정하게 된다. 회사의 성공 여부는 당신이 얼마나 잘 실행하느냐에 달려 있다. 회사의 말과 행동이 일치하도록 만들기 위해 리더, 팀, 그리고 사업부가 무엇을 할 수 있겠는가?

In practice, you begin with your own set of words - an action plan that details how you and your team will support strategic initiatives. In this plan, you define what you are going to do over the next months and years, the steps and schedule required to complete your goals, investment costs and expected revenue, and the metrics you are going to use to measure your success. In addition, you will want to closely examine two critical requirements for success:
" Your resources and
" Your dependency on other groups

실제로, 당신 역시 말, 즉 자신과 팀이 어떻게 전략적 시도를 지원할 것인가를 밝히는 실행 계획부터 시작하게 된다. 이 계획에, 당신은 향후 몇 개월 혹은 몇 년 동안 무엇을 할 것인지, 목표를 달성하기 위해 필요한 절차와 일정, 투자 비용과 기대 수입, 그리고 성공 여부를 측정하기 위한 평가기준을 정의하게 된다. 거기에 더해, 당신은 성공을 위한 2가지 중요한 요건들을 세심히 살펴보아야 할 것이다.
" 갖고 있는 자원
" 다른 부서에 대한 의존도

First, let's look at resources. Identifying the resources you need is an important part of putting together an action plan. Of course, money is an important part of this equation. And people, too, are certainly a key resource. As the explorer Meriwether Lewis cautioned, "Be ruthless in selecting superlative people for your future needs." He knew he would never be able to propel his boats up the Missouri River without the right team.

첫 번째로, 자원을 살펴보자. 필요한 자원을 파악하는 것은 실행계획을 수립할 때 중요한 부분을 차지한다. 물론, 여기에서 자금은 중요하다. 그리고 사람 역시 핵심적인 자원이다. 탐험가인 메리웨더 루이스(Meriwether Lewis)는 “미래의 필요를 위해 최고의 인재만을 선별하라”고 말했다. 적절한 팀이 없었다면, 그는 미주리 강(Missouri River)을 탐험하지 못했을 것이다.

But resources include much more than people or money. In the case of Lewis's team, calories in the form of game and other food provided by the local tribes were a critical need. While your team won't need the nine pounds of meat a day required to row heavy boats upstream, you are likely to need office space, systems and technologies, vendors and strategic partners, and training.

하지만 자원에는 사람과 자금 이상의 것이 포함된다. 루이스 팀의 경우, 지역 부족이 제공해 주는 식량이 반드시 필요한 자원이었다. 노를 저어 강을 거슬러 올라가기 위해 하루에 9파운드의 고기를 필요로 하지는 않겠지만, 당신 팀은 사무 공간, 시스템과 첨단 장비, 공급업체와 전략적 파트너, 그리고 교육을 필요로 할 것이다.

It's easy to make the mistake of underestimating resource needs. And you may be under pressure from your manager to get more done with less, even if you don't think it's possible. It's your job to identify which resources are critical. Clearly communicate what will happen if you do not get those resources. And then get creative about gathering resources from different places. Can you temporarily borrow someone from another team? Hire a contractor? Or has another team done some work - for example, some research or technology - you might leverage? As a last resort, is there any way you can scale back the project to fit your limited resources?

필요한 자원을 과소평가하는 실수를 하기 쉽다. 또한 당신은 상사로부터 더 적은 자원으로 더 많은 것을 이루어내라는 압력을 받고 있을 것이다. 반드시 필요한 자원을 파악하는 것은 당신의 일이다. 이러한 자원을 확보하지 못한다면, 어떻게 될 수 있을 것인가를 명확하게 전달하라. 그리고 창의적인 방법으로 다양한 곳에서 자원을 확보하라. 다른 팀에서 임시로 사람을 빌려올 수 있는가? 계약직을 채용해야 하는가? 혹은 다른 팀에 일부 업무를 맡길 수 있는가? 최후의 방편으로, 제한된 자원에 맞춰 프로젝트의 규모를 축소시킬 수 있겠는가?

The second critical requirement for successful strategy execution is getting the necessary support from other groups. You don't work, or achieve your strategic objectives, in isolation. You collaborate with others inside and outside the company. These collaborations on strategic action plans are called "interlocks." The name is a good one. It implies that different groups are joined for one purpose - and that their success depends on one another.

성공적인 전략 실행을 위한 두 번째 요건은 다른 부서로부터 필요한 지원을 받는 것이다. 당신은 혼자서 일하거나, 혼자서 전략적 목표를 달성할 수 없다. 회사 내부와 외부의 사람들과 협력해야 한다. 전략 계획을 실행하는데 요구되는 이러한 협력을 ‘상호협조(interlocks)’라고 부른다. 이것은 여러 부서가 하나의 목적 아래 결합된다는 것과 이들의 성공이 서로에게 달려 있다는 것을 의미한다.

Let's look at an example of an interlock. Assume a company has set a goal of growing its market share by 30% over the next five years. To support that goal, the sales unit plans to train its people on effective cross-selling of company products. But that training won't be possible until human resources develops the course. Thus, the sales and human resource groups have interlocking activities that support the company's strategic initiative.

상호협조의 사례를 살펴보자. 한 회사가 향후 5년에 걸쳐 시장점유율을 30% 높인다는 목표를 수립했다고 가정해 보자. 이 목표를 달성하기 위해, 영업 부서는 직원들에게 회사의 제품을 효과적으로 교차 판매하는 방법에 대한 교육을 하겠다는 계획을 수립했다. 그렇지만 HR 부서가 교육 과정을 개발하기 전까지는 이러한 교육을 하는 것이 불가능하다. 따라서, 영업 부서와 HR 부서는 회사의 전략적 시도를 지원하기 위해 상호협조 활동을 해야 한다.

Coordinating work across groups can be a delicate and political dance. You don't have authority over people from other groups, yet your work depends on their availability and level of performance. What happens if, halfway through a project, a senior person from another group is pulled off your project and replaced with a new hire? Or the other group misses a deadline for your group because of other priorities?

부서 간 업무를 조율하는 것은 민감하고 정치적인 일이 될 수 있다. 다른 부서 사람들에 대한 공식적인 권한을 가지고 있지는 않지만, 당신의 업무는 그들의 도움을 받을 수 있는가 여부와 그들의 성과에 달려 있다. 프로젝트 중간에 다른 부서의 리더가 프로젝트 진행을 중단시킨다면, 어떻게 되겠는가? 혹은 다른 부서가 다른 중요한 업무 때문에 프로젝트 일정을 지키지 못한다면, 어떻게 되겠는가?

Here is where a carefully thought-out action plan will be invaluable to you. Be sure to document all interlock needs, expectations, and obligations in your plan. Be specific about the support needed. Do you need another department to assign a senior person with experience in a particular area? If so, state that in your action plan.

이런 경우에는 철저한 실행 계획이 필요할 것이다. 실행 계획 속에 필요한 모든 상호협조 사항, 기대수준, 그리고 책임을 포함시키도록 한다. 그리고 어떤 지원이 필요한지도 구체적으로 밝혀라. 다른 부서에서 특정 분야에 전문성을 가지고 있는 고참 직원을 배정받아야 하는가? 그렇다면, 실행 계획에 그 내용을 명시하라.

Highlight any areas of high risk associated with the interlocks in your plan. Your mantra should be "No surprises!" You want management to be crystal clear, up front, about all risks involved. If a loss or change in support from another group would prevent you from meeting your milestones, highlight that connection and ensure that your manager recognizes it in advance.

실행 계획에서 상호협조와 관련된 위험 영역을 강조하라. 당신이 놀라게 되는 일을 없애야 한다. 관련된 모든 위험을 사전에, 그리고 투명하게 경영진에게 알려야 한다. 다른 부서로부터 협력을 얻지 못해 중요한 중간목표를 달성하지 못하게 될 수 있다면, 이러한 연결고리를 강조하고 당신 상사가 사전에 그것을 알 수 있도록 하라.

Once your action plan is in place, you are ready to execute. Here are five guidelines to help you stay on track:
" First, keep track of progress toward your group's goals as you look ahead toward what needs to be done next. Proactively uncover any issues or hurdles by asking questions such as: Are people getting the resources they need? Is a problem brewing that might block progress?
" Second, recognize that even the most carefully thought-out action plans will need to be adjusted. Change is inevitable. Your job is not to prevent change. Instead, it is to sense the need for change, be flexible, and figure out how to make any necessary adjustments.
" A third guideline for staying on track is to clarify how much autonomy people have in carrying out their responsibilities. Do not make yourself the gate through which all information must pass - or the single arbiter of all decisions. Instead, assess your team members' capabilities and preferences. Perhaps one of your newer team members does not have experience making project-critical decisions, but does show potential in this area. By becoming a mentor, you can help that person develop career skills, and at the same time increase your options for delegating critical tasks.
" A fourth guideline is to constantly communicate the importance of the company's strategy and your team's role in executing it. Use every opportunity you can to make this connection. Will your team win recognition and receive a financial reward for meeting milestones? Or, if the team fails to implement its plans, what's at risk? Are their annual bonuses at stake? Your team will appreciate honest discussions around difficult topics.
" Fifth, ensure that teams and individuals know exactly how their success is being measured. There are quantifiable metrics you will need to track, such as sales numbers, market penetration, or cost per unit manufactured. But there are also qualitative criteria that are important. Make your expectations clear. For example, are you expecting more skilled team members to mentor new hires? Will team-building skills be considered in the judgment of a person's performance?

실행계획을 수립했다면, 이제 실행할 준비가 된 것이다. 아래에 실행이 되도록 하기 위한 5개의 가이드라인이 제시되어 있다.
"  첫째, 사전에 다음에 해야 할 일을 살펴보고 목표를 달성하는 과정을 추적한다. 직원들이 필요한 자원을 얻고 있는가? 진행을 막을 수 있는 문제가 싹트고 있는가?와 같은 질문을 함으로써 모든 장애물이나 이슈를 선제적으로 파악한다.
" 둘째, 아무리 신중하게 수립된 계획이라도 조정이 필요할 수 있다는 것을 인식한다. 변화를 피할 수는 없다. 당신의 역할은 변화를 막는 것이 아니라, 변화의 필요성을 인식하고, 유연한 태도를 취하며, 어떻게 필요한 조정을 할 것인지를 파악하는 것이다.
" 셋째, 직원들이 맡은 책임을 수행하는데 얼마나 많은 자율권이 있는가를 명확히 한다. 모든 정보가 자신을 통해 흐르도록 하거나 모든 결정사항을 단독으로 결정하지 않도록 한다. 대신, 팀원들의 역량과 선호하는 바를 평가한다.
" 신참 팀원의 경우, 중요한 결정을 내려본 경험은 많지 않지만 이 영역에 뛰어난 잠재력을 가지고 있을 수 있다. 이들의 멘토가 되어 줌으로써, 그 직원이 경험을 쌓도록 도와주는 동시에 중요한 과제를 위임할 인력 풀(Pool)을 늘릴 수 있을 것이다.
" 넷째, 회사 전략의 중요성과 그것을 실행하는데 있어서 팀의 역할에 대해 계속 커뮤니케이션 한다. 이러한 연결고리를 만들 수 있는 모든 기회를 이용하라. 중간목표를 달성함으로써 팀이 인정과 금전적인 보상을 받게 되는가? 혹은 팀이 실행에 실패한다면, 어떤 위험이 있겠는가? 성과급을 받지 못하게 되는가? 당신 팀원들은 까다로운 주제에 대한 솔직한 논의를 높이 평가할 것이다.
" 다섯째, 팀과 팀원들의 성공여부가 어떻게 측정되는지를 정확하게 알려준다. 매출액, 신규시장 진출, 생산 원가 등 추적해야 할 양적인 평가기준이 있을 것이다. 하지만 질적인 평가기준 역시 중요하다. 자신의 기대수준을 명확히 밝혀라. 예를 들어, 고참 팀원이 신입 팀원의 멘토가 되어줄 것을 기대하는가? 팀원의 성과를 평가하는데 팀-빌딩 스킬을 고려할 것인가?

By following these five guidelines to help you stay on track when implementing your action plan, you will help your company execute its strategy. And your actions - translating plans into reality - will show your commitment to that strategy and to the vision behind it.

위에 제시된 다섯 개의 가이드라인은 계획을 실행할 때 정상궤도를 유지할 수 있도록 도와주고, 이를 통해 회사가 전략을 실행할 수 있도록 돕게 된다. 당신의 실행(계획을 현실로 이루어내는 것)은 회사 전략과 그 뒤에 있는 비전 달성에 대한 헌신을 보여줄 것이다.

(※Harvard ManageMentor의 전략 실행(Strategy Execution) 과목을 학습하시면, 성공적인 전략 실행에 대해 좀 더 자세한 내용과 현업 적용도구, 적용절차, 적용 팁, 팀 학습 등에 대해서 학습할 수 있습니다.)

 

인사이트코리아, INSIGHTKOREA

댓글삭제
삭제한 댓글은 다시 복구할 수 없습니다.
그래도 삭제하시겠습니까?
댓글 0
댓글쓰기
계정을 선택하시면 로그인·계정인증을 통해
댓글을 남기실 수 있습니다.