혁신 챔피언은 아이디어를 어떻게 실행하는가?생각을 실행하면 당신도 ‘혁신 챔피언’
혁신 챔피언은 아이디어를 어떻게 실행하는가?생각을 실행하면 당신도 ‘혁신 챔피언’
  • 인사이트코리아
  • 승인 2015.02.06 10:35
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[하버드 매니지멘토]Innovation Implementation(혁신의 실행)

Martin is a project manager at a small engineering firm that specializes in designing cleanup strategies for contaminated properties. Recently, Martin has noticed that his clients seem eager to get rid of these properties. He is also aware of new land-use policies that push companies to reuse industrial sites instead of building their facilities on pristine land. Martin sees an opportunity in the real estate business for his company. He thinks that his company could buy contaminated properties at a significantly reduced price, do the site cleanup, and resell them at a huge profit. He knows the president of the company is eager to grow the business in a new direction. Martin wants to approach her with his idea right away, since he'd like to convince her to get into the business before competitors do.

마틴은 오염된 토지를 정화시키는 중소 엔지니어링 업체의 프로젝트 관리자다. 최근 그는 고객들 대부분이 오염된 토지를 팔고 싶어한다는 것을 알게 되었다. 또한 정부의 새로운 토지사용 정책이 기업들로 하여금 청정 토지에 공장을 짓기 보다는 기존의 공업용지를 재사용 하도록 만들고 있다는 것도 깨달았다. 마틴은 새로운 사업 기회를 보았다. 그는 낮은 가격에 오염된 토지를 구매하여 정화시킨 후에 판매하면 큰 이익을 남길 수 있을 것이라고 생각했다. 그는 CEO가 새로운 방향으로의 사업 성장을 원하고 있다는 것을 알고 있다. 마틴은 다른 사람이 이 사업에 끼어들기 전에 자기 아이디어를 추진하고 싶다. 어떻게 추진하면 좋을까?
 

Innovation Implementation
Did you ever think of a great idea and then, later, see someone else turn it into a successful product and reap all the rewards? If so, you probably walked around muttering, “I thought of that! Why didn't I do something with it?” If you had turned your idea into reality, you would have been an ‘innovation champion.’
Innovation champions implement ideas by ensuring that they get transformed into successful products, services, or business systems. And champions are crucial. An ‘idea’ person may be creative, but it takes an implementer's know-how, energy, daring, and perseverance to turn bright ideas into something others will value.

혁신의 실행
당신이 생각했던 뛰어난 아이디어를 누군가 다른 사람이 제품으로 만들어 모든 보상을 가로챈 적이 있는가? 만약 그렇다면, 아마도 당신은 “나도 그 생각을 했었는데! 왜 그것에 대해 아무 것도 하지 않았을까?”라고 중얼거리며 다녔을 것이다. 만약 당신의 생각을 실행했었다면, 당신은 ‘혁신 챔피언’이 되었을 것이다.
혁신 챔피언은 자기의 아이디어를 실행함으로써 성공적인 제품, 서비스, 혹은 비즈니스 시스템으로 만들어낸다. 그리고 이들 챔피언은 이 과정에서 결정적인 역할을 한다. ‘아이디어’를 가지고 있는 사람이 창의적일 수 있지만, 뛰어난 아이디어를 다른 사람들이 가치 있게 여길 어떤 것으로 바꾸는 데에는 실행가의 노하우(Know-how), 에너지, 용기, 그리고 끈기가 필요하다.

How do innovative champions operate? They communicate an idea to others through an inspiring vision statement; cultivate a support network; quantify an idea's potential value by making a business case for it; and overcome any resistance to the idea. While all steps in the implementation process are important, two of these steps are especially critical:
" Cultivating a support network, and
" Overcoming resistance

그렇다면 혁신 챔피언이 아이디어를 어떻게 실행하는가? 이들은 고무적인 비전 문구를 통해 자기의 아이디어를 다른 사람들에게 전달하고, 지원 네트워크를 구축하며, 기획 안을 만듦으로써 그 아이디어의 가능성을 평가하고, 저항을 극복한다. 실행 단계의 모든 절차들이 중요하지만, 그 중에서도 아래에 제시되어 있는 두 개의 절차가 가장 중요하다:
" 지원 네트워크 구축하기
" 저항 극복하기

How does this work in practice? First, let's look at cultivating a support network. We'll see how Deborah, a home care physical therapist at a health services agency, handled this critical step.
Deborah loved everything about her job - except the paperwork. After all, she had gone into the field because she liked working with people, not paper. But as the insurance claim process had grown more complicated, she had been spending more time writing evaluations, reports, and progress notes.

이것이 실제로 어떻게 이루어질까? 첫 번째로, 지원 네트워크 구축하기부터 살펴보자. 우리는 물리치료사인 데보라가 어떻게 이 중요한 절차들을 실행하는지를 살펴볼 것이다.
데보라는 자기의 일을 사랑한다. 문서 작업만 빼고 말이다. 그녀가 이 분야를 선택한 이유도 문서가 아니라, 사람들과 함께 일하는 것이 좋아서이다. 하지만 보험료 청구 프로세스가 점점 더 복잡해지면서 그녀는 평가서, 보고서, 그리고 진행상황을 기록하는데 점점 더 많은 시간을 빼앗기게 되었다.

To get these forms to her boss, she drove to the agency's headquarters at the end of each day and typed in the handwritten notes she had taken after each patient visit. Or, if her last patient visit was close to her home, she returned home, typed her notes, and e-mailed them to her boss.
Deborah resented the extra travel time and hours she spent during the evenings working on her notes. Also, when she typed her notes at the end of the day, she sometimes had difficulty reading her handwriting and remembering all the details from each visit.

보고서를 상사에게 제출하기 위해서는, 매일 치료를 끝내고 본사에 들러 환자들에 대해 손으로 기록한 내용을 입력해야만 했다. 집으로 곧장 퇴근하는 경우에는, 집에서 그 내용을 입력한 후에 상사에게 이메일로 보내야 했다.
데보라는 이 때문에 본사까지 왔다 갔다 하고, 문서 작업을 하는데 시간을 허비하는 것이 싫었다. 또한, 환자들에 대한 기록을 갈겨 써서 알아보기 힘들거나, 구체적인 내용이 기억나지 않는 경우도 많았다.

On one frustrating day, Deborah had an idea: What if the agency gave each physical therapist a laptop that was tied into the agency's server? The therapists could record their notes after each visit and e-mail them immediately to the agency.
Deborah felt convinced that this new system would increase efficiency and save travel time. But she knew she lacked the knowledge and skills needed to implement her idea. For instance, she knew nothing about the technology or costs involved in setting up the system she had in mind. However, she did know people at the agency who had experience in these areas, and she set out to win their support.

어느 날, 데보라에게 한 가지 아이디어가 떠올랐다. 회사에서 물리치료사들에게 노트북을 지원해 주고 외부에서 본사의 서버에 접속할 수 있도록 해 주면 어떨까? 그렇게 되면, 물리치료사들은 치료가 끝난 후 바로 노트북을 이용해 보고서를 작성하고 그것을 이메일로 보낼 수 있을 것이었다.
데보라는 이 새로운 시스템이 효율성을 높여주면서 길에서 낭비하는 시간을 줄일 것이라고 확신했다. 하지만 그녀는 자기에게 이 아이디어를 실행하기 위해 필요한 지식과 스킬이 부족하다는 것을 알고 있었다. 예를 들어, 그녀는 자신이 머리 속에 구상하고 있는 시스템을 구축하기 위해 어떤 기술이 필요한지 혹은 얼마나 많은 비용이 필요한지에 대해 전혀 알지 못했다. 하지만, 그녀는 본사에 이 분야에 경험을 가지고 있는 사람들을 알고 있었고, 그들의 지원을 구하기 위해 나섰다.

She began by sharing her idea with Patrick, her boss, and asking him to serve as the sponsor for her proposal. As sponsor, Patrick would help her tackle the practical challenges involved. And he would know how to present her proposal effectively to upper management. A former home care therapist himself, Patrick was quite intrigued by Deborah's suggestion.
Next Deborah described her idea to several people in the IT and finance departments. Impressed by its potential, they agreed to draw on their expertise to investigate any technical and financial issues the proposal might raise.

그녀는 자신의 아이디어를 상사인 패트릭과 공유하고, 자기 제안에 대한 스폰서가 되어 달라고 요청했다. 스폰서로서, 패트릭은 이 아이디어를 실행하는 과정에서 부딪히게 될 실질적인 어려움을 해결하는 것을 도와줄 수 있을 것이었다. 그도 이전에 물리치료사로 일했었기 때문에, 데보라의 제안을 아주 흥미로워했다.
다음으로, 데보라는 자기 아이디어를 IT와 재무 부서의 몇몇 사람들에게 설명했다. 이들은 이 아이디어의 가능성에 깊은 인상을 받았고, 자기들의 전문성을 이용해 이 제안을 실행하기 위해 필요한 기술적 그리고 재무적인 이슈에 대해 조사해 주겠다고 동의했다.

Finally, to lend credibility to her idea, Deborah asked Claudette, the chief financial officer, to lend her support. She knew that Claudette had clout in the organization. Moreover, the CFO would value the cost savings and new efficiencies the agency might gain by implementing Deborah's proposal.
But Deborah knew that cultivating a support network wasn't enough to turn her idea into reality. She also had to tackle the second critical step: overcoming resistance. Many new ideas-no matter how promising-encounter resistance from people concerned about how the innovation might affect them personally. Innovation champions anticipate and chip away at resistance.

마지막으로, 자기 아이디어에 신용을 더하기 위해, 데보라는 CFO의 지원을 요청했다. 그녀는 CFO가 회사 내에 커다란 영향력을 가지고 있다는 것을 알고 있었다. 거기에 더해, CFO는 데보라의 제안을 실행함으로써 얻게 될 비용 절감과 효율성을 가치 있게 여겼다.
하지만, 데보라는 지원 네트워크를 구축하는 것만으로는 충분하지 않다는 것을 알고 있었다. 그녀는 두 번째로 중요한 절차인 저항을 극복해야만 했다. 많은 새로운 아이디어들이 그 혁신이 자기에게 끼칠 영향을 우려하는 사람들의 저항에 부딪히게 된다. 혁신 챔피언은 저항을 예상하고 극복해야만 한다.

For example, Deborah realized that some of the other physical therapists might worry that the new system would end up increasing their caseloads rather than reducing evening paperwork and extra travel. And she suspected that several IT managers might have concerns about the network's security. If she didn't address such concerns, these individuals might loudly oppose her innovation-and stop it dead in its tracks.
To overcome resistance from these sources, Deborah applied several tactics. For example, at the therapists' weekly team meeting, she presented a graph illustrating how much time they would save each week by using the remote technology. She also asked their boss Patrick to assure them that there would be no caseload increases beyond normal working hours. She also met with IT managers to acknowledge their security concerns-and called on the support network she had developed to help investigate various firewall technologies to determine which would best serve the agency.

예를 들어, 데보라는 일부 물리치료사들이 새로운 시스템이 문서 작업과 길에서 허비하는 시간을 줄여주는 대신 담당해야 하는 환자의 수만 늘리는 결과를 가져오지 않을까 우려하고 있다는 것을 알게 되었다. 또한 일부 IT 리더들은 네트워크 보안에 대해 우려하고 있었다. 이러한 우려들을 해결하지 않는다면, 이들은 큰 목소리로 그녀의 혁신에 반대하고, 그것을 사장시켜 버릴 수 있었다.
이러한 저항을 극복하기 위해, 데보라는 몇 가지 전술을 적용했다. 예를 들어, 주간 물리치료사 회의에서, 그녀는 원격 기술을 이용함으로써 매주 얼마나 많은 시간이 절약되게 될지를 보여주는 표를 제시했다. 또한 상사인 패트릭에게 업무 시간 외에는 담당해야 할 환자 수가 늘지 않을 것이라는 점을 확신시켜 주도록 요청했다. 또한 IT리더와도 만나 보안에 대한 그들의 우려를 인정하고, 자신의 지원 네트워크에 회사에 가장 적절한 방화벽 기술을 조사하는 것을 도와주도록 요청했다.

Cultivating a support network and overcoming resistance took time and effort. But it finally paid off for Deborah-and the agency. Three months after she had first broached the subject with Patrick, the agency's management team approved implementation of the system Deborah had proposed. By the following quarter, the other physical therapists were marveling at how much time the system was saving them-allowing them to both better serve their patients and reduce evening work. In fact, they found that they could comfortably increase their caseloads within working hours. The CFO was delighted with the efficiencies, including increased caseloads and decreased travel expenses. And case managers throughout the agency appreciated getting information more promptly from the home care therapists.

지원 네트워크를 구축하고 저항을 극복하는 데에는 시간과 노력이 필요했다. 하지만 이것은 데보라와 회사 모두에게 그만한 가치를 제공해 주었다. 3개월 후에, 회사의 경영진은 데보라가 제안한 시스템의 실행을 승인했다. 한 분기가 지나자, 다른 물리치료사들은 이 시스템이 얼마나 많은 시간을 절약하는지 감탄했다. 이제 이들은 환자를 더 잘 돌볼 수 있게 되었고, 밤에 야근을 해야 하는 일도 줄었다. 그리고 편안하게 업무 시간에 담당해야 할 환자의 수도 늘릴 수 있었다. CFO는 물리치료사 1인당 환자의 수가 늘어난 것과 교통비의 감소와 같은 증가된 효율성에 기뻐했다. 그리고 물리치료사들의 상사들도 즉각적으로 보고서를 제공받을 수 있게 된 것을 좋아했다.

Thanks to her persistence, Deborah's idea became more than just a passing idea. Once she had championed a solution to the paperwork problem, she again loved her job-and working with people, not paper.
It's easy to think up ideas and then forget about them the next day. But by becoming an innovation champion-including cultivating a support network and overcoming resistance to your ideas-you turn those ideas into measurable value for your organization and for its people.

끈질기게 추진한 덕분에, 데보라의 아이디어는 그냥 스쳐지나 가는 것이 아니라 현실이 되었다. 문서작업 문제에 대한 해결책을 고안해 낸 후에, 그녀는 다시 자기의 일을 사랑하게 되었다.
오늘 떠오른 아이디어를 내일 잊어버리기 쉽다. 하지만 혁신 챔피언이 되어 자기의 아이디어에 대한 지원 네트워크를 구축하고 저항을 극복한다면, 이 아이디어를 회사와 다른 사람들을 위한 측정 가능한 가치로 만들어낼 수 있을 것이다.
 

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