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최종편집2024-04-19 19:07 (금) 기사제보 구독신청
사업계획서는 다른 사람들이 동일한 기회를 볼 수 있도록 돕는 것
사업계획서는 다른 사람들이 동일한 기회를 볼 수 있도록 돕는 것
  • 인사이트코리아
  • 승인 2015.01.22 16:15
  • 댓글 0
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[하버드비즈니스] Business Plan Development(사업계획서 작성)
▲ 임채곤 바이탈 경영교육원 대표

Kyla wanted to apply for a loan so she could expand her sailboat business. Her goal was to secure enough funds to make a major capital investment and finance her move into a new market. She talked with the loan officer at her bank. The loan officer reviewed her statements that documented her business's cash flow and took notes as she described the growing demand for her high-end sailboats. He then asked for a copy of her business plan.
Business plan?! Why did she need a business plan when she already had a successful company-which she simply wanted to expand? How could she convince the loan officer to lend her money?

고 부장은 현재 하고 있는 유람선 사업을 확장하기 위해 대출을 신청하고자 한다. 고 부장의 목표는 신규 시장에 진출하기 위해 필요한 자금을 확보하는 것이다. 그녀는 은행 대출 담당자와 상담을 했다. 대출 담당자는 회사의 현금 흐름을 평가하고, 고급 유람선에 대한 수요가 증가하고 있다는 그녀의 설명을 기록했다. 그리고 나서 그는 사업계획서를 요청했다.
사업계획서? 회사는 탄탄하고, 단순히 사업을 확장하고자 할 뿐인데 왜 사업계획서가 필요한지 그녀는 알 수 없었다. 어떻게 고 부장은 대출 담당자로부터 대출 승인을 받을 수 있을까?
 

Business Plan Development
You have an innovative idea that could make a real difference to your business. Perhaps you have even had some encouragement to pursue the idea. Your friends think it's great. Your boss is interested - but needs convincing. You have seen others charge ahead and implement their ideas. You wonder, "How do I get from a good idea to a successful venture? How do I communicate my vision?"

 이런 점을 명심하고 사업계획서를 작성하라

 

당신은 혁신적인 아이디어를 가지고 있고, 이미 그 아이디어를 추진하라는 독려도 받았을 것이다. 동료들은 그것이 아주 훌륭한 아이디어라고 생각하며, 상사도 관심을 가지고 있지만, 확신이 필요했다. 자기 아이디어를 추진해서 현실로 이루어낸 사람들을 당신은 보아왔다. 당신은 ‘어떻게 뛰어난 아이디어를 성공적인 사업으로 만들어낼 수 있을까? 어떻게 내 비전을 전달할 수 있을까?’ 궁금했다.
The answer is to write a business plan. A business plan shows that you are serious, are committed - and not only have an idea, but have thought it through. The goal of a business plan is to help others visualize the same opportunity you see.

그 해답은 사업계획서를 만드는 것이다. 사업계획서는 당신이 진지하다는 것과, 단순이 아이디어만을 가지고 있는 것이 아니라, 이것을 끝까지 추진할 의지를 가지고 있다는 것을 보여준다. 사업계획서를 작성하는 목표는, 다른 사람들이 당신과 동일한 기회를 볼 수 있도록 돕는 것이다.

Writing a business plan is an intense, focused, time-consuming task. To bring your idea to fruition, you must first meet the challenge of convincing your company to commit resources to it. As the saying goes, "You must spend money to make money." And to spend it, you must first get it!

사업계획서를 작성하는 데에는 많은 집중과 초점이 필요하고, 시간도 많이 걸린다. 아이디어가 결실을 맺기 위해서는 먼저 회사가 여기에 자원을 투입하도록 확신을 주어야 한다. “돈을 벌려면 돈을 써야 한다”는 속담처럼 말이다. 그리고 돈을 쓰기 위해서는 먼저 돈을 확보해야만 한다.

A business plan starts with an outline - you can find examples on the Web, or perhaps on your intranet or from your boss. In the outline, you'll see sections calling for a description of your idea and an analysis of the business environment, industry, competitors, and market.

사업계획서는 전체 윤곽(outline)에서부터 시작된다. 인터넷 혹은 회사의 인트라넷이나 상사한테서 사업계획서 샘플을 얻을 수 있을 것이다. 전체 윤곽에서는 당신 아이디어에 대한 설명과 비즈니스 환경, 산업, 경쟁자들, 그리고 시장에 대한 분석과 같은 섹션들을 볼 수 있을 것이다.

Not all business plans are written in the same way. Don't feel bound to dutifully fill in every section of the outline exactly as others have done. Plans can vary in structure, based on your circumstances and the opportunity you are pursuing.

모든 사업계획서가 동일한 방법으로 작성되지는 않는다. 다른 사람들과 동일하게 모든 섹션을 작성해야 한다고 생각하지 말라. 추구하고 있는 기회와 상황에 따라 사업계획서의 구조는 달라질 수 있다.

Customize the standard outline, based on the answers to three questions:
Who is the audience for the business plan? Is it your boss? Your company's executive team? Or an industry association?

다음의 3가지 질문에 대한 답에 근거해서 표준 사업계획서를 자신의 상황에 맞게 작성한다.

1. 누가 사업계획서를 읽을 것인가? 상사인가? 회사의 경영진인가? 아니면 산업 협회인가?

The second question is: What does this audience want to know? Your business plan should highlight the answers to the questions you expect your audience to ask. For example, your boss will be focused on the resources required and how quickly there will be a return on the investment. An industry association would be looking for something different that represents their interests.

2. 이들이 무엇을 알고 싶어하는가? 당신의 사업계획서는 읽는 사람이 질문할 것이라고 예상되는 것에 대한 답을 강조해야 한다. 예를 들어, 상사는 어떤 자원이 필요한지와 투자한 자원을 얼마나 빨리 회수할 수 있을지에 초점을 맞출 것이다. 협회 역시 자신만의 관심사에 대한 답을 찾을 것이다.

And third, ask yourself: What do I want from this audience? For example, do you want a corporate stamp of approval? Do you want straight funding, or do you also need people and infrastructure? Does a new group need to be formed to run with your idea?

3. 이들로부터 무엇을 원하는지를 자기 자신에게 물어라. 승인 도장을 원하는가? 자금을 원하는가? 인력과 인프라도 필요한가? 당신 아이디어를 실행하기 위해 새로운 팀을 만들어야 하는가?

Once you have settled on your business plan outline, use the following five tips to write a successful plan:

사업계획서의 전체 윤곽을 정했다면, 다음에 제시된 성공적인 사업계획서 작성을 위한 다섯 가지 팁을 이용하라.

First, ensure your plan makes a positive initial impression. It should have a clean, professional appearance. Include a table of contents so readers can flip from section to section easily. Give your business or project a name. Naming something makes it feel real and possible. Have other people read the plan before you submit it, to ensure that the language is clear and there are no typos.

첫째, 사업계획서가 긍정적인 첫인상을 주도록 만들어라. 또한 깔끔하고 전문적인 느낌을 주어야 한다. 사업계획서를 읽는 사람들이 쉽게 원하는 내용을 찾을 수 있도록 목차를 만든다. 사업 혹은 프로젝트 이름을 제시하라. 현실적이고 실현 가능하다는 느낌을 줄 수 있도록 이름을 짓는다. 사업계획서를 제출하기 전에 다른 사람들이 검토하도록 함으로써, 오타가 없고 명확한 언어로 작성되었는지를 확인한다.

Second, spend time on your mission statement . Here is an example of a mission statement for a startup, the Private Communications Corporation: "The mission of PCC is to provide the consumer with a unique telephone service that offers all the benefits of telephone communications while giving users control over their privacy."

둘째, 시간을 들여 미션 문구를 작성하라. 예를 들어, 신설 회사인 PCC 사의 미션 문구는 다음과 같다. “PCC 사의 미션은 이용자의 개인 정보를 보호하면서 전화 통신이 제공하는 모든 혜택을 누릴 수 있는 독특한 서비스를 제공하는 것이다.”

The mission statement, in a single sentence, summarizes what your business is, the industry you are in, and your competitive advantage, or differentiator. Much of the rest of your business plan is support material for the mission statement. You want your audience to read your mission statement and immediately think, "Yes! I see an opportunity here. I want to read more." Although your mission statement should be short, it still needs to convey the kernel of your business plan. Take time to choose your words carefully.

미션 문구는, 당신이 하려는 사업이 어떤 것이고, 어떤 산업에 속해 있으며, 당신의 경쟁 우위 혹은 차별화 요인은 어떤 것인지를 한 문장으로 요약해 놓은 것이다. 사업계획서의 다른 부분들은 미션 문구를 지원하기 위한 재료들이다. 당신은 사업계획서를 읽는 사람들이 미션 문구를 읽고 “그렇지! 여기에 기회가 보이는군. 더 읽어보고 싶다”라고 생각하기를 원할 것이다. 미션 문구는 짧으면서도 사업계획서의 핵심을 전달해 줄 수 있어야 한다. 시간을 들여 신중하게 단어를 선택하라.

The third tip is to describe the business opportunity from the point of view of the customer. What customer pain does your idea alleviate? What customer problem does your idea solve? Why will customers value what you are proposing? Customer value - not fancy product features - is what drives demand. The readers of your business plan will be looking for convincing evidence of market demand.

셋째, 고객의 관점에서 비즈니스 기회를 설명하라. 당신의 아이디어가 어떻게 고객의 고통을 완화시켜 주겠는가? 어떤 고객 문제를 해결해 주겠는가? 왜 고객이 당신의 제안을 가치 있게 여기겠는가? 수요를 주도하는 것은 멋진 기능이 아니라, 고객 가치이다. 사업계획서를 읽는 사람들은 시장에 수요가 존재한다는 확실한 증거를 찾을 것이다.

The fourth tip: Define the size of the market or the potential impact of your idea. Does your initiative have the potential of making $300 thousand a year for your company - or $300 million? Or, is this a concept that will transform your industry? How does pursuing your idea help prepare your company - or your industry - for the future?

넷째, 시장 규모 혹은 당신의 아이디어가 끼칠 잠재적인 영향력을 정의하라. 당신의 아이디어가 1년에 30만 달러 혹은 3억 달러의 수입을 창출할 가능성을 가지고 있는가? 아니면 이것이 당신의 산업을 변화시킬 개념인가? 당신의 아이디어를 추진하는 것이 회사 혹은 산업이 미래를 대비하는데 어떻게 도움이 되겠는가?

The fifth and final tip is to show the path forward - how you propose to turn your idea into reality. Imagine yourself on the edge of a small river. Do you get across by building a makeshift bridge? If so, what sort of bridge? Is there a narrow place where you can throw a log across to the other side? Maybe the current is strong, so you need a boat? You figure out what you are going to do before you attempt a crossing. If you cannot come up with a good plan, you don't cross the river!

다섯째, 나아갈 길을 보여주어라. 어떻게 당신의 아이디어를 현실로 이루어내겠는가? 당신이 작은 강의 한쪽 강변에 있다고 가정해 보라. 다리를 만들어 건너가겠는가? 만약 그렇다면 어떤 다리를 만들겠는가? 수심이 얕아 통나무를 깔고 건널 수 있는 곳이 있는가? 아니면 물살이 세기 때문에 배가 필요한가? 당신은 강을 건너기 전에 먼저 건널 방법을 찾아야 한다. 좋은 방법을 찾지 못한다면 강을 건널 수 없다!

The same is true with a business plan. You may be able to persuade your readers that you have a fabulous idea - but unless you can demonstrate how you will make it happen, they will back away - and decide not to cross that river. With the details you put in your plan, you help them visualize each step from one side of the river to the other.

사업계획서도 마찬가지이다. 사업계획서를 읽는 사람들에게 당신이 환상적인 아이디어를 가지고 있다고 설득할 수 있을지도 모른다. 하지만 어떻게 이것을 현실로 이루어낼지를 보여주지 못한다면, 이들은 강을 건너지 않기로 결정할 것이다. 사업계획서에 제시해 놓은 구체적인 내용들은, 이들이 한쪽 강변에서 다른 쪽으로 건너가기 위한 절차들을 그려볼 수 있도록 도와줄 것이다.

In your plan, answer questions such as: What marketing techniques will you use? What expertise is needed? How much capital? When will your initiative break even and start to make a profit?

사업계획서에서, 어떤 마케팅 기법을 이용할 것인가? 어떤 전문성이 필요한가? 얼마나 많은 자금이 필요한가? 언제 손익분기점에 도달하고 이익을 창출하기 시작할 것인가와 같은 질문에 대한 답을 제공하라.

As you think about turning an innovative idea into reality, look around you - your organization is the result of people like you having ideas and making them happen. To take your idea to the next step, write a clear business plan with a compelling mission statement. Describe the customer pain you are addressing, and the potential impact of your idea. And don't forget to show your audience a clear path forward, steps that take them from idea to reality.

혁신적인 아이디어를 현실로 이루어내는 방법에 대해 생각할 때에는, 주변을 돌아보라. 당신의 조직은 당신과 같이 아이디어를 가지고 있는 사람들이 그것을 현실로 이루어낸 결과이다. 당신의 아이디어를 다음 단계로 가져가기 위해서는, 호소력 있는 미션 문구와 함께 명확한 사업계획서를 작성해야 한다. 어떤 고객의 고통을 해결해 줄 것인지, 당신의 아이디어가 어떤 영향을 끼칠지에 대해 설명하라. 그리고 명확한 경로와 절차를 제공함으로써 어떻게 당신의 아이디어를 현실로 이루어낼 것인지를 보여주어라.
 

 

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