‘나’의 리더십
‘나’의 리더십
  • 강민주
  • 승인 2013.07.03 15:39
  • 댓글 0
이 기사를 공유합니다

[글로벌 리더 칼럼]보고, 존재하고, 행동하기 위한 전략

▲ 나이절 니콜슨 런던 비즈니스 스쿨 교수

리더십에 대해 쓴 글들은 대개 훌륭한 내용이지만 여러분은 소외감을 느낄 수도 있다. 과거에도 현재도 여러분은 영웅적인 리더의 삶을 살 수 없고, 그 모든 위대한 아이디어는 여러분에게 없는 상황과 기회에서 나온다.
간단하게 말하자면 이렇다. “리더십 성공의 비결은 적확한 장소와 시간에 적확한 행동을 하는 적격자가 되는 것이다.” 리더는 제 때 결승선을 통과하는 방법이 필요하다. 리더는 조언가들의 특권층을 뚫고 들어가는 길이 필요하고, 자신들이 머무는 세계와 그 세계가 자신들에게 요구하는 것에 대한 진실을 발견하는 방법이 필요하다.
나는 여기서 보고, 존재하고, 행동하기 위한 열 가지 리더십 전략을 제안한다.

1. 보는 것이 효율성의 핵심
‘변화로 가는 가장 빠르고 좋은 길은 사람들이 세상을 보는 방식을 바꾸는 것이다.’ 교사라면 누구나 아는 사실이다. 이는 리더십에서 ‘비전’의 진정한 의미다-리더가 보는 것, 그리고 사람들도 볼 수 있도록 만드는 것이다.

2. 책임을 맡다

리더십은 종종 사람들의 보는 방식을 바꿈으로써 ‘현실을 형성해가는 행위’다. 리더는 어떤 조직이나 부서를 이끌더라도 최고의 효과를 낼 것이라고 믿는 가치, 형식, 절차를 활용해 조직이나 부서를 만들어가야 한다. 이를 위해서는 비전과 용기가 필요하다(누구나 할 수 있다).

3. 섬긴다
리더는 자아에 집착한다. 그러나 리더라면 ‘으뜸가는 하인’으로 조직과 지역사회를 섬겨야 한다. 리더는 더 넓은 세상에 ‘자신들이 할 수 있는 최고의 지원은 무엇인지’ 찾아내야 한다. 실천형이 될 수도 방치형이 될 수도 있다-어떤 도전에 직면하느냐에 따라 다르다. 재즈밴드처럼 모두가 함께 어우러져 즉흥적으로 연주하면서도 화음 구조를 따르는 앙상블을 만들어라.

4. 발견한다
노력하지 않으면 리더는 스스로의 모습을 알지 못한다. 리더는 다양한 상황에 자신을 드러내서 스스로를 발견하고, 직원들에게 가장 좋은 리드 방법이 무엇인지 파악해야 한다. ‘우리는 리더를 고르고/개발하는 방식에 있어 너무 편협하고 보수적이다.’

5. 나 자신을 알고 통제한다
리더는 자신의 약점과 강점을 알아야 한다. 리더에게는 정직한 피드백을 주는 사람들이 필요하고, 친구나 추종자들 외의 출처에서 ‘피드백을 구해야’ 한다. 또 자기통제를 훈련해야 한다. 참견하기도, 만지거나 닿을 수도 없을 만큼 멀어지는 일도 멈춰야 한다. 기분 내키는 대로 행동하는 것을 진실이라고 주장하는 제멋대로 ‘진실성’에 몰두해서도 안 된다.

6. 현실에 도전한다
여러분은 현실을 파헤쳐야 한다. 모두가 같은 안개 속에서 길을 잃는다. 리더는 가장 적게 말하는 사람과 대화를 해야 한다. 또 사업이 직면한 도전에 대한 일반적인 통념은 밀어놓아야 한다. 리더는 탐색하고 자신만의 자리를 찾아야 한다. 설사 사람들이 믿고자 하는 것과 반대되더라도 말이다.

7. 모든 리더십은 문화적이다
내-외 관점을 취해 일반적인 가정만 고집하지 않도록 해야 한다. ‘문화는 한 회사가 가질 수 있는 우수한 장점으로 독특하고 흉내 낼 수 없는 유일한 형태다.’ 그러나 제대로 이해하거나 적극적으로 관리하지 않는다면 이 역시 한계와 실패를 초래할 수 있다.

8. 관계를 구축한다
우리는 쉽게 ‘외로운 리더’ 신드롬에 빠져든다. 리더는 자신에게 도전하고, 자신을 지지하고, 신선한 관점을 제시하고, 도와주는 친구가 필요하다. 이런 친구 관계를 구축하고 유지해야 한다. 최고의 팀이나 인내심 강한 배우자에게 의존하지 말아라. 외부에 코치를 두어라.

9. 중심에서 벗어난다
최고의 리더는 ‘자기 중심적 관점’을 타파하고, 다른 이들의 관점에서는 상황이 어떻게 보이는지 파악한다. 내가 ‘탈중심화’라고 부르는 이 위력적인 기술은 사람들과 함께 할 때 효과를 발휘한다. 핵심은 질문을 하고 이해했는지 검토하는 것이다. 이는 경영에서 가장 평가가 절하된 기술이다.

10. 이야기를 한다
‘나’의 리더십은 여러분 자신의 이야기다. 사람들이 조직의 과거-현재-미래를 잇는 연결고리를 볼 수 있도록 하는 것이 리더의 의무다. 이를 위해 네 가지 이야기가 필요하다. 1)나는 누구이고 왜 여기 있는지. 2)우리는 누구이고 무엇을 대표하는지. 3)우리가 어디로 왜 가는지. 4)우리는 왜 반드시 변화해야 하는지. 첫 번째 이야기가 나머지를 전부 열 수 있다. 리더의 개인적인 서사는 팔로어들에게는 소중한 제언이자 효율적인 리더십의 정수다.

The 'I' of Leadership

Nigel Nicholson is professor of OB at London Business School and author of The 'I' of Leadership: Strategies for Seeing, Being and Doing.

Much of what's written about leadership is wonderful stuff-but it can make you feel alienated. You can't live out the lives of heroic leaders past and present, and all these great ideas depend on circumstances and opportunities that you don't have.
To simplify the matter, I say: the secret of leadership success is to be the right person, in the right place and time, doing the right things. Leaders need a way of getting under the wire; of penetrating the charmed circle of advisers, and discovering the truth about the world they are in and what it requires of them.
I suggest 10 leadership strategies for seeing, being and doing:
1. Seeing is the key to effectiveness. The fastest and best route to change is to alter how people see the world. Every teacher knows this. This is the real meaning of vision in leadership-what the leader sees and what she helps her people to see.
2. Take charge. Leadership is about shaping reality-often by altering how people see things. Leaders need to shape their organizations or departments-whatever they lead-to take on the values, form and processes that they believe will work best. This takes vision and courage (anyone can do it).
3. Serve. Leaders get hung up on ego, but if you're a leader you're the chief servant, serving the organization as community. Leaders need to figure out what is the best support they can give to the wider community. This can mean hands-on or hands-off leadership-it all depends on the challenge they face. Build an ensemble-like a jazz band-where everyone plays along, improvises, following the harmonic structure.
4. Discover. You don't know yourself as a leader until you try. Leaders need to be exposed to different situations to discover themselves and to find out what ways of leading work best for them. We're too narrow and conservative in how we select/develop leaders.
5. Know yourself; control yourself. Leaders need to know their weaknesses and their strengths. They need people to give them honest feedback, and they need to seek feedback from sources other than friends and admirers. Then they need to exercise self-control-to stop meddling, or to stop being so far removed that they can't be touched or reached. Don't indulge in self-indulgent authenticity-doing what you feel like while claiming this is authentic.
6. Challenge reality. You need to interrogate reality. Everyone can get lost in the same fog. Leaders need to talk to the people whose voices are least often heard. Leaders also need to push back on the received wisdom of the challenge facing the business. They need to investigate and then take their own position, even if it goes against what people want them to believe.
7. All leadership is cultural. You need to take an inside-outside perspective to avoid being pickled by common assumptions. Culture is the only unique and inimitable form of competitive advantage a firm can have, but it can also be a cause of limitation and failure if it is not understood and actively managed.
8. Build relationships. We easily fall into the lonely leader syndrome. Leaders need confidants who will challenge them, support them, tell them the truth, give them fresh perspectives, and help them. These confidants must be cultivated and maintained. Don't rely on the top team or a long-suffering spouse. Get an external coach.
9. Decenter. The best leaders break through a selfcentered perspective to see what things look like through the eyes of others-a powerful technique I call decentering that works well with people. The key is asking questions and testing understanding-the most underdeveloped skill in management.
10. Tell the story. The 'I' of leadership is your story. It's your duty as a leader to help people see the connection between past-present-future of your organization, for which they need four stories: 1) who am I and why I am here; 2) who are we and what do we stand for; 3) where are going and why, and 4) why we must change. The first story unlocks all the others. It is the leader's personal narrative as a value proposition for followers-the essence of effective leadership.

 


인사이트코리아, INSIGHTKOREA

댓글삭제
삭제한 댓글은 다시 복구할 수 없습니다.
그래도 삭제하시겠습니까?
댓글 0
댓글쓰기
계정을 선택하시면 로그인·계정인증을 통해
댓글을 남기실 수 있습니다.